Počet diabetiků trpících cukrovkou druhého typu v současné populaci prudce stoupá. Tento trend se nevyhýbá ani České republice, kde s tímto typem cukrovky bojuje na 800 000 lidí. Odhady založené na údajích Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR potom napovídají, že doba, kdy bude tímto onemocněním postižen každý desátý občan České republiky bez ohledu na věk, se blíží nezadržitelným tempem. Mezi hlavní příčiny rozvoje této nemoci se přitom řadí nezdravý způsob života v čele se špatnými stravovacími návyky a s nimi související obezita. Neléčeným diabetikům nebo těm, kteří se radami lékařů řídí spíše neochotně, hrozí nejenom závažné choroby srce a cév, ale také těžké poškození ledvin nebo oční sítnice vedoucí k oslepnutí.

Dobrou zprávou je, že vhodnou životosprávou a dodržováním lékařských doporučení lze závažným komplikacím spojeným s cukrovkou druhého typu předcházet. Zelenina je bezesporu správnou volbou pro všechny, kterým záleží na zdravém životním stylu. Ukazuje se ale navíc, že některé její druhy jsou zvláště prospěšné právě pro cukrovkáře. Nedávno publikovaná švédská studie, na které se podíleli výzkumníci z Göteborgské a Lundské univerzity, například upozorňuje na zásadní význam konzumace brokolice.

Pozitivní účinky brokolice na naše zdraví jsou až obdivuhodné. Vzhledem k tomu, že obsahuje množství vápníku, klíčové živiny pro zdravé a silné kosti, představuje brokolice zvláště pro vegetariány vhodnou alternativu k masu či vejcím. Tato brukvovitá zelenina dále obsahuje nejenom vlákninu, vitamín C, kyselinu listovou a beta-karoten, ale v neposlední řadě také sulforafan. Právě tato organická sirná sloučenina je přitom hlavním akterém v boji proti cukrovce druhého typu, protože dokáže pozitivně ovlivňovat hladinu cukru v krvi. Výsledky zmiňované studie poukazují na významný pokles hladiny cukru v krvi u obézních lidí s neléčeným diabetem druhého typu, jimž byl po dobu 12 týdnů podáván extrakt ze sulforafanu, v porovnání s těmi, kterým bylo podáváno placebo. Díky vysokému obsahu sulforafanu je brokolice také významným antioxidantem a pomocníkem při prevenci rakovinných onemocnění. Sulforafan dále prokazatelně stimuluje imunitu a má protizánětlivé účinky.

 

Maximalizujte účinky sulforafanu

Pokud budeme konzumovat zralou brokolici v syrovém stavu, získáme pouze přibližně 12 procent z celkového obsahu sulforafanu. Jeho množství přitom můžeme zvýšit zvolením správného způsobu úpravy brokolice, čímž maximalizujeme jeho účinky. Za ideál můžeme považovat přípravu brokolice v páře, a to po dobu tří až čtyř minut – doba úpravy by potom rozhodně neměla překročit pět minut. Vaření či jiné tepelné úpravě brokolice v mikrovlnné troubě bychom se, pokud chceme zachovat většinu zdravých látek, měli vyhnout obloukem. Pamatujme také na to, že mražená brokolice vykazuje sníženou schopnost produkce sulforafanu. Při výběru zeleniny v obchodě se vyplatí věnovat pozornost zabarvení – příliš tmavá barva značí, že brokolice má nedostatek látek prospěšných našemu zdraví.