V souvislosti se současným, mnohdy uspěchaným, způsobem života bývá stále častěji v nejrůznějších souvislostech skloňováno téma odklonu od lidské přirozenosti. A nejinak je tomu s pohybem, ačkoliv přirozeností člověka je hýbat se prakticky celý den. To, že je chůze jedním z nejpřirozenějších způsobů pohybu, přitom rozhodně není tajemstvím.

Máte alespoň přibližnou představu, kolik kroků denně uděláte?

Řada z nás má sedavé zaměstnání, cestou do práce využíváme městskou dopravu a nakupovat jezdíme autem. Po práci si potom mnozí zajdou spíš na skleničku než na procházku. Není tedy divu, že velké množství dospělých neujde denně více než 1 500 kroků – to je méně než jeden kilometr. Abychom si udrželi zdravou fyzičku, měli bychom přitom denně ujít alespoň sedm nebo osm kilometrů. V závislosti na délce kroku jedince taková vzdálenost představuje 10 000 kroků. To je onen pomyslný magický cíl, kterého bychom se každý den měli snažit dosáhnout.

 

Prevence zdravotních potíží pramenících z lenosti

Obyčejná chůze má jednu zásadní výhodu – neodrazuje předem ty z nás, kteří se potýkají s nadváhou nebo ty, kteří se prostě jen necítí být sportovně založení. Ti, kteří hodně chodí, si mnohem pravděpodobněji udrží schopnost pohybu až do vysokého stáří. Chůze nepoškozuje klouby ani vazy, nehrozí při ní riziko vážnějších úrazů a je tak, jednoduše řečeno, vhodná v podstatě pro každého z nás. Proč ji tedy nevyužít jako lék, na který navíc není potřeba žádný předpis?

Ptáte se, na co všechno může mít oněch 10 000 kroků denně vliv? Chůze je výtečným preventivním opatřením proti onemocněním srdce a cév, obezitě nebo cukrovce. Podílí se na zvýšení energetického výdeje organismu, čímž přispívá k udržování zdravé váhy a v mnoha případech i k hubnutí. Díky tomu, že pozitivně ovlivňuje hladinu tuků v krvi, pomáhá chůze předcházet vzniku aterosklerózy. Třebaže za ideální prevenci cukrovky je považováno právě oněch 10 000 kroků denně, ke zlepšení zdravotního stavu, a to i u těch, kteří již s cukrovkou bojují, dokáže přispět i menší navýšení denní pohybové aktivity. Není tedy rozhodně na místě propadat zoufalství, pokud se vám ze dne na den, i přes veškerou snahu, nezačnou na krokoměru objevovat ideální hodnoty.

K zahájení každodenní cesty za svým zdravějším já toho přitom moc nepotřebujeme. Postačí krokoměr v podobě jedné z nepřeberného množství mobilních aplikací pro chytré telefony a trocha odhodlání. Co takhle příště po cestě z práce vystoupit o zastávku či dvě dřív nebo namísto jízdy výtahem vyjít pár pater po schodech? Počítá se totiž každý krůček navíc.