Brýle, klíče, peněženka nebo mobilní telefon – to je jen zběžný výčet věcí, které spojuje ona vzácná vlastnost. V jednom okamžiku je máte v ruce a pár vteřin na to prostě netušíte, kde by mohly být. Jak často se vám stává, že naprosto jasná myšlenka se vám z hlavy vypaří dřív, než ji stihnete zformulovat nahlas? Také obdivujete lidi ve svém okolí, kteří takové problémy nemusí řešit? A zkoušeli jste se jich někdy zeptat, co dělají proto, aby nezapomínali?

Většina lidí pyšnících se dobrou pamětí vám prozradí, že, vědomě či nevědomky, používá pro posílení svých paměťových schopností jisté strategie. Zajímá vás, jaké jsou ty základní?

 

Pravidla, poznámky a dobrý spánek

Tlak na vlastní paměť můžeme zmírnit tím, že si nastavíme pravidla a věcem, které se tak rády „schovávají“ přiřadíme doma či v práci jedno dané místo. Zdá se to možná až zbytečně jednoduché, ale věřte, že jakmile takové zvyky zavedete a zažijete si je, bude váš život o mnoho jednodušší. Čas od času se ale přesto každý z nás dostane do situace, například na návštěvě či služební cestě, kdy musí určitou věc odložit na místo nezvyklé. V takovém případě pomůže vyslovit daný fakt nahlas. Vyzkoušejte to třeba příště, až budete na dovolené: „Sluneční brýle jsou na botníku za dveřmi.“ Tím, že zapojíme do procesu zapamatovávání i sluch, totiž výrazně snižujeme pravděpodobnost pozdějšího zapomenutí informace.

Mezi známé a účinné pomocníky patří také samolepící poznámkové bločky, které nám důležité věci připomenou. Nestyďte se, klidně napište vzkaz sami pro sebe a přilepte papírek s ním na místo, kde ho nepřehlédnete. V dnešní době navíc už asi jen málokdo nemá chytrý telefon, tak proč nevyužít funkcí a možností, které nabízí mobilní kalendáře? Upomínku si jednoduše nastavíte na předem stanovenou dobu a displej vašeho mobilu ji v určeném čase zobrazí. 

Problémy s pamětí jsou přitom mimo jiné jedním z neblahých následků, které má na náš organismus nedostatek spánku. Odpočinek totiž potřebuje nejen naše tělo, ale také náš mozek, který v průběhu dne pracuje na plné obrátky. Jestliže sami sebe okrádáme o spánek, upíráme současně svému mozku drahocenný čas na to, aby na základě chemických procesů propojil nové vědomosti či dovednosti s naší dlouhodobou pamětí. Výzkumy udávají, že dospělý člověk by pro zachování dobrého zdraví měl denně spát 7 až 9 hodin. Co myslíte? Vzpomenete si na to, až se budete příště chystat ponocovat?