Obilnina výjimečné chuti a vynikajících výživných vlastností – to je oves. Pyšní se vysokým obsahem lehce rozpustné vlákniny, vitamínů a kvalitního tuku a má celou řadu posilujících účinků. Díky lecitinu a vitamínům skupiny B působí oves blahodárně na nervovou soustavu, snižuje krevní tlak, optimalizuje funkci štítné žlázy a je skvělým pomocníkem pro zachování správné činnosti tlustého střeva. Už staré germánské kmeny jej označovaly jako pokrm bohů, staří Římané oves zase máčeli ve víně, které pili vojáci před tím, než vyrazili do boje.

V kuchyni můžeme oves využívat hned v několika formách. Celé ovesné zrno se hodí do polévek, k zapékaní nebo jako příloha, ovesnou mouku potom můžeme použít k zahušťování omáček či přípravě moučníků. Existují i ovesné otruby, které lze přidávat do pečiva nebo jogurtů, ovesné mléko přitom zase jistě ocení ti, kteří z jakýchkoliv důvodů nemohou konzumovat mléko kravské. Produktem, který je ale pravděpodobně nejvíce rozšířený, jsou ovesné vločky.

 

Ovesné vločky vznikají drcením celých ovesných zrn a jejich následným napařováním. Díky bílkovinám obsaženým v obilnině jsou ovesné vločky naprosto jedinečnou složkou potravy jak pro sportovce, tak pro méně aktivní jedince. Škála jejich možného zpracování je velmi široká – můžeme je konzumovat samotné, namočené ve vodě, mléce či ovocném džusu nebo se třeba pustit do ovesných placek.

 

Ovesné placky

Budete potřebovat:

-       250 g ovesných vloček

-       250 ml mléka

-       250 g nízkotučného tvarohu

-       250 g celozrnné mouky

-       2 vejce

-       1 lžíci rozpuštěného másla

-       prášek do pečiva

-       špetku soli

Ovesné vločky nasypte do dostatečně velké mísy, zalijte je vlažným mlékem a nechte přibližně půl hodiny odstát. Do mísy následně přidejte tvaroh, celozrnnou mouku, vejce, rozehřáté máslo, špetku soli a prášek do pečiva. Všechny ingredience pečlivě promíchejte a v případě potřeby přidejte ještě trochu mléka tak, aby vzniklo řídké těsto. Než s ním budete dál pracovat, nechte ho ještě čtvrt hodiny odpočinout. Pokud máte kvalitní pánev, můžete ovesné placky připravit bez jediné kapky oleje. Hotové placky dochuťte dle vlastního uvážení – vynikající je sladká i slaná varianta. Pro kterou se tedy rozhodnete nejdříve?